Nasza redakcyjna koleżanka - Magdalena Sotomska (zapraszamy do przeczytania wywiadu z Magdą: Dziesięć pytań do Konsultanta Ślubnego, czyli wywiad z Magdaleną Sotomską) przez ostatnie kilka tygodni odbyła bardzo wiele spotkań z parami planującymi ślub i wesele. Na spotkaniach tych padło wiele pytań, wiele pytań nie zostało zadanych, a powinny!W związku z tym przygotowała mały poradnik - o co warto zapytać oraz na co zwrócić uwagę, zanim zdecydujemy się na usługę wedding plannera. Oto on:

1. Pierwszy etap - to często kontakt mailowy lub telefoniczny. Zwykle prosicie o przesłanie oferty mailowo. Nie jestem zwolennikiem ich wysyłania, ponieważ dopiero spotkanie daje nam dokładny obraz tego, jakie macie oczekiwania, pomysły i wizje. Niemniej, jeśli wysłaliście maila, zwróćcie uwagę, jak długo musicie czekać na odpowiedź. Moi Klienci lub potencjalni Klienci bardzo sobie cenią to, iż szybko odpisuję na ich zapytania, szybko wyznaczam terminy spotkania i zawsze dopasowuję się do Klienta.

2. Przygotowanie do spotkania – zwróćcie uwagę, czy na spotkanie z Wami, Wasza potencjalna konsultantka/konsultant się przygotował. Czy zadał Wam wcześniej jakieś pytania – mailowo lub telefonicznie, by choć trochę Was poznać. Czy zadaje Wam pytania podczas spotkania?! Ja najczęściej zaczynam spotkanie od słowa „słucham?” Przecież to nie ja mam mówić, ale Wy. To Wy powinniście powiedzieć, jak ten dzień widzicie, co jest dla Was ważne, jakie macie marzenia. To od Was powinno wyjść, jakiego zakresu pracy od nas oczekujecie i w którym etapie przygotowań potrzebujecie pomocnej dłoni. Dopiero wtedy jesteśmy w stanie nawiązać dialog.

3. Portfolio/doświadczenie/referencje - niewątpliwie doświadczenie w tym zawodzie jest bardzo pomocne. Można znać wszystkie panujące trendy, mieć wspaniały zmysł estetyczny i dużą wiedzę z zakresu doboru oprawy florystycznej, ale to ilość zrobionych przyjęć jest dobrym wyznacznikiem. Świadomość tego, że wiem kogo, gdzie i o co zapytać, jest wypadkową wielu zrobionych realizacji, w moim przypadku – z 10 lat. Portfolio, które możecie obejrzeć, również daje pewien obraz doświadczenia. Aczkolwiek pamiętajcie – oglądając realizacje patrzycie tak naprawdę na pracę wielu rąk – fotografów, florystów, firmy zajmującej się poligrafią, czy dziewczyn z salonu sukni ślubnych. Naszej pracy (konsultantów ślubnych) nie widać. Czasami udaje się uchwycić nas w różnych sytuacjach – poproście o pokazanie zdjęć z backstage. Pamiętajcie również, że nie każdy Klient godzi się na to, by wykorzystać zdjęcia czy filmy z jego wesela w internecie. Referencje z pewnością są przydatne w podjęciu decyzji. Wiele możecie znaleźć bezpośrednio na stronie, niektóre informacje są udostępniane tylko podczas spotkania. Jeśli czujecie niedosyt, poproście o numer telefonu do par, które już korzystały z pomocy danej osoby. Jeśli Klient był zadowolony, z pewnością chętnie opowie o swoich odczuciach i nie mając w tym żadnego interesu, skutecznie rozwieje Wasze wątpliwości odnośnie zatrudnienia tej konkretnej osoby/agencji.

4. Zaplecze kontaktów – jeśli na pierwsze spotkanie konsultant się przygotował, bo wcześniej choć pobieżnie, poznał Wasze oczekiwania, to jest w stanie już na tym etapie zaproponować kilka rozwiązań, które powinny trafić w Wasz gust. Zapytajcie, jak szerokie ma grono podwykonawców i czy są to osoby o zróżnicowanej ofercie cenowej. Dla jednego z Was kwota 3000 zł będzie tą odpowiednią na obsługę foto, dla innego 6000 zł. Musicie mieć pewność, że dana osoba ma możliwość sprostać Waszym oczekiwaniom i możliwościom. Kolejna istotna kwestia – zapytajcie, co się dzieje w sytuacji, gdy to Wy zaproponujecie jakąś firmę, bo macie taką z polecenia, bo znacie ją z innego wesela itd. Czy to w jakikolwiek sposób wpłynie na Waszą współpracę z wedding plannerem, czy nie?

5. Sposób pracy, rozliczeń – warto zapytać, jak wygląda dalsza współpraca. Czy macie jakieś ograniczenia w kontaktach osobistych, czy np. przedstawianie ofert podwykonawców wiąże się z jakąś konkretną liczbą propozycji, czy może konsultant szuka dla Was do skutku. Zapytajcie dokładnie, jakie obowiązki będą wchodziły w ofertę, a czym będziecie musieli się zająć sami. Ustalcie, czy wynagrodzenie konsultanta stanowi stałą kwotę, czy może procent od Waszego budżetu, bo wiem, że takie formy rozliczeń również są. Ja stosuję stałą kwotę, która jest wynikiem tego, jak wiele pracy chcecie złożyć na moje ręce. Zapytajcie, kiedy następuje rozliczenie – na koniec, czy może w ratach w trakcie trwania umowy.

Niezależnie od tego, o co będziecie pytać i jak długo będzie trwało Wasze pierwsze spotkanie, szczególną uwagę zwróćcie na to, jak czujecie się w towarzystwie danej osoby. Pamiętajcie – wiążecie się z doradcą ślubnym na czas od kilku miesięcy do nawet 1,5 roku. Musi to być osoba, z którą czujecie się dobrze, swobodnie i która – przede wszystkim – słucha Was. Powinniście do współpracy zaprosić kogoś, kto chce realizować Wasze wizje, a nie swoje. Kogoś, kto choć nieco z boku, zawsze będzie na wyciągnięcie ręki. Kogoś, kto będzie znał Wasze myśli, zanim zdążycie je głośno wypowiedzieć…

Pozdrawiam, Magdalena Sotomska
www.weselezfantazja.pl

Tagi: o co zapytać konsultanta ślubnego, czym zajmuje się wedding planner, rozmowa z konsultantem ślubnym